چیلر گازی چیست

نوع جدیدی از چیلر تحت عنوان چیلر گازی یا چیلر گازسوز وارد بازار شده که اصول کار آن مانند چیلر تراکمی بوده و با این تفاوت که کمپرسور توسط موتور احتراقی داخلی گازسوز(گاز طبیعی یا شهری) پیستونی به گردش درآمده که به آن GHP نیز گفته می شود.

چیلر چیست

گاز چیلر چیستدر چیلرهای متعارف از موتور الکتریکی برای چرخش کمپرسور استفاده می شود. در واقع این دستگاه بر اساس سیکل تبرید تراکمی کار می کند و انرژی و نیروی محرک آن گاز شهری و یک موتور احتراقی (شبیه موتور خودرو) است. از مهمترین مزیت های این سیستم؛ میتوان به مصرف برق بسیار کم آن (در حد به چرخش در آوردن فن تهویه) و عدم نیاز به خرید تجهیزات پست برق فشار قوی در ساختمان اشاره کرد. 

چیلر تراکمی

چیلر گازی خانگی یا صنعتی از یک یونیت بیرونی که معمولا روی پشت بام نصب می شود و چندین یونیت داخلی (فن کویل ها یا هواساز) متصل به آن و لوله کشی بین آنها تشکیل شده است.

فعالیت اصلی چیلرهای تراکمی، خنک کردن آب برای استفاده تهویه مطبوع و یا خنک سازی دستگاه‌های صنعتی است.

دستگاه GHP

در شکل زیر یک نمای شماتیک از یونیت بیرونی (Outdoor unit) ، لوله کشی ها (Refrigerant piping) و یونیت های داخل ساختمان (Fan coil unit و Air handling unit) را مشاهده می کنید. یونیت های داخل ساختمان می تواند از انواع مختلفی مانند فن کویل (Fan coil unit) ، هواساز مرکزی (Air handling unit) و … باشد.

چیلر گازی

قطعات اصلی که در یونیت بیرونی جاسازی شده است عبارتند از :

  • موتور احتراق داخلی گازسوز پیستونی: برای مثال در چیلر گازی GHP شرکت LG از موتور ۳ سیلندر هیوندای استفاده شده است.
  • کمپرسور
  • کندانسور هوا خنک (دارای فن)
  • مبدل حرارتی صفحه ای و مبدل بازیافت حرارت اتلافی موتور
    ⦁شیر چهار طرفه مخصوص برای تبدیل حالت ⦁سرمایشی به گرمایشی و بالعکس
    ⦁در شکل زیر نیز اجزای داخلی یونیت بیرونی (یونیت بیرون از ساختمان) این سیستم نشان داده شده است.

اجزای یونیت بیرونی GHP

قطعات اصلی یونیت های داخلی (فن کویل ها) عبارتند از :
⦁مبدل حرارتی اواپراتور که از لوله های متعدد مارپیچی تشکیل شده و مبرد (گاز فریون) ارسالی از سمت یونیت بیرونی در آن
جریان می یابد. گاز چیلر چیست
⦁اواپراتور که وظیفه خنک کردن هوای داخل ساختمان را در تابستان و گرم کردن آن را در زمستان بر عهده دارد ،
درون یونیت های داخلی فن کویل ها و هواساز جاسازی می شود.
⦁فن و موتور الکتریکی محرک آن که وظیفه آن حرکت ⦁دادنبه جریان هوا از سطح پیرامونی کویل اواپراتور بوده تا دمای هوا در
اثربرخورد با سطح کویل ، افزایش یا کاهش یابد. گاز چیلر چیست

تجهیزات کنترلی (کنترل دستی و هوشمند)

گاز چیلر چیستمزایای استفاده از چیلر گازی در ایران استفاده از چیلر گازی در ایران بسیار مقرون به صرفه است. زیرا که در فصل تابستان مصرف برق به حداقل ممکن رسیده و از گاز شهری به عنوان منبع اصلی انرژی جهت سرمایش استفاده می شود و با توجه به پایین بودن مصرف گاز در تابستان ، قبض های برق و گاز چند برابری و مازاد بر مصرف را نخواهیم داشت. گاز چیلر چیست

چیلر جذبی

از طرفی در فصل زمستان نیز به علت بازیافت گرمای اتلافی موتور احتراقی و تزریق آن به سیکل و بهبود راندمان ، باعث کاهش
مصرف گاز این سیستم در زمستان شده و آن را جهت گرمایش در فصل زمستان به صرفه می کند. اگر بخواهیم این سیستم را با اسپلیت یا کولر گازی مقایسه کنیم اولا اینکه اسپلیت به صورت واحدی ولی چیلر گازی به صورت مرکزی و برای تهویه چندین
قسمت به طور همزمان عمل می کند.

چیلر گازی GHP

گاز چیلر چیست دوما اینکه در اسپلیت ، مصرف برق در تابستان به شدت بالا می رود و در زمستان نیز استفاده از آن جهت گرمایش به علت افت راندمان سیکل آن ، توجیه کاری و اقتصادی ندارد. در حالی که در چیلر گازی GHP طبق توضیحات داده شده در هر دو فصل کاملا
به صرفه است.

مینی چیلر

از چیلر گازی در ساختمان ها و مکان هایی با ابعاد متوسط تا بسیار بزرگ مانند هتل، ساختمان مسکونی، برج، سالن سینما و کنسرت، ساختمان های اداری و تجاری و … می توان به عنوان یکی از بهینه ترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی
استفاده نمود. گاز چیلر چیست

آیا چیلرهای گازی تنها از نوع تراکمی هستند؟

خیر نوع جذبی آن نیز وجود دارد. در واقع چیلر جذبی شعله مستقیم یک نوع چیلر گازی (گازسوز) محسوب می شود که بر اساس سیکل جذبی کار می کند. چیلرهای جذبی گازسوز شعله مستقیم از چند قسمت اصلی (اواپراتور ، ابزوربر ، ژنراتور و کندانسور) تشکیل شده اند که برای شناخت ساختار و مزایا و معایب آنها توصیه می کنیم متن چیلر جذبی شعله مستقیم را مطالعه کنید. گاز چیلر چیست

آیا در چیلرهای گازی مصرف برق و آب هم داریم؟

گاز چیلر چیستچیلرهای گازی (هم نوع تراکمی و هم نوع جذبی آن) مصرف برق هم دارند ولی مقدار آن بسیار کم و در نهایت به اندازه توانمصرفی چند فن یا پمپ و مدار کنترلی است. در نوع تراکمی مصرف آب به هیچ عنوان نداریم ولی در نوع جذبی به خاطر نیازبه برج خنک کننده ، مصرف آب هم خواهیم داشت. گاز چیلر چیست

تجهیزات گرمایشی

آیا در ساختمان هایی که مجهز به چیلر گازی هستند ، به تجهیزات گرمایشی هم نیاز داریم؟ خیر نیاز نداریم و دستگاه هم برای سرمایش و هم گرمایش گاز مصرف می کند و دیگر نیازی نیست که برای گرمایش ، تجهیزات دیگری (مثل پکیج یا موتورخانه) در نظر گرفته شود.

چیلرهای گازی در ایران کمتر استفاده می شوند

چونکه نوع تراکمی آن قیمت بالایی دارد و چون کالایی وارداتی است با قیمت بالا (مخصوصا در زمان تحریم) به دست مشتری می رسد. در ضمن نوع جذبی آن نیز ضمن اینکه قیمت تمام شده بالایی دارد ، راندمان کمی داشته و برای حالت گرمایشی باید هزینه تجهیزات گرمایشی را نیز به مجموع هزینه سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان افزود. گاز چیلر چیست

چیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید مهم‌ترین عضو یک سیستم تهویه مطبوع، گاز مبرد باشد که وظیفه دارد گرما را از یک محیط جذب کرده و به محیطی دیگر منتقل کند. البته که این انتقال گرما به خودی خود رخ نمی‌دهد و با استفاده از تجهیزاتی مانند کمپرسور، اواپراتور و کندانسور که عضو‌های حیاتی یک سیستم تهویه به حساب می‌آیند، این پدیده صورت می‌گیرد. ماده مبرد در زمان طی کردن یک سیکل به طور مرتب از حالت مایع به گاز تبدیل می‌شود و سپس دوباره با سرد شدن، از گاز به مایع تغییر حالت می‌دهد. گاز چیلر چیست

چیلر چیست؟

چیلرها قلب سیستم های سرمایش، تهویه و تهویه مطبوع می باشند. به طور کلی یک چیلر، انتقال حرارت از یک محیط داخلی به یک محیط خارجی را با کمک تقطیر و تبخیر یک مبرد ( مثلا R134a) تسهیل می کند. اساس کار چیلر، قوانین و اصول ترمودینا میکی می باشد. مهم ترین فرآیند آن، کاهش فشار در تبخیر کننده (اواپوراتور) می باشد، که این کاهش فشار سبب این می گردد که مایع مبرد که در پوسته مبدل حرارتی جریان دارد.

جذب گرمای سیال انتقال حرارت

در دمای کم تر از نقطه ی جوش خود شروع به جوشیدن کند و برای جوشیدن نیاز به انرژی دارد که این انرژی را با جذب گرمای سیال انتقال حرارت ( هوا یا آب که در لوله های مبدل حرارتی جریان دارد) تامین می کند. حال سیال انتقال حرارت گرمای خود را از دست داده و خنک گردیده است و با کمک لوله ها به دستگاه توزیع برودت منتقل می گردد.

چیلر جذبی و چیلر تراکمی

چیلرها معمولاً در دو نوع چیلر جذبی و چیلر تراکمی ساخته می شوند که عموما در موارد زیر کاربرد دارند:
⦁دستگاه‌های سرد كننده خانگی
⦁تهویه مطبوع و تهویه صنعتی
⦁نگهداری مواد غذایی
⦁صنایع شیمیایی

چیلر تراکمی تراکم گاز مبرد

چیلر تراکمی بر اساس تراکم گاز مبرد، عمل سرمایش را انجام می‌دهد. ابتدا فشار گاز توسط کمپرسور افزایش یافته و سپس وارد کندانسور شده و با از دست دادن حرارت، به مایع تبدیل می‌شود و سپس از طریق شیر انبساط و کاهش دما و فشار، وارد اواپراتور شده و گرمای آب در مجاورت با اواپراتور را می‌گیرد. در نتیجه آب سرد شده در چیلر تولید می‌شود. وگاز مبرد بعد از تبخیر دوباره به کمپرسور منتقل می شود و این سیکل مرتب تکرار می شود.

خنک شدن کندانسور

چیلرهای تراکمی براساس نوع خنک شدن کندانسور طبقه بندی میگردند. آنهایی که با آب خنک میشوند آب خنک و آنهایی که با هوا خنک میشوند هوا خنک نامیده می شود. چیلرهای آب خنک ، معمولاً برای تأسیسات متوسط و بزرگ كه از منابع آب کافی برخوردار هستند استفاده می شود. چیلرهای خنک شده با آب به دلیل استقلال نسبی نسبت به نوسانات دمای محیط ، می توانند عملکرد مداوم بیشتری در تهویه مطبوع تجاری و صنعتی ایجاد کنند. گاز چیلر چیست

چیلرهای آب خنک

چیلرهای آب خنک از مدل های کوچک ظرفیت 20 تنی با چندین مدل هزار تنی که بزرگترین امکانات جهان مانند فرودگاه ها ،
مراکز خرید و سایر امکانات را خنک می کند ، متفاوت است. گاز چیلر چیست

راندمان و قیمت کمتر چیلرها

مزیت اصلی چیلرهای تراکمی آبی نسبت به هوایی، بیشتر بودن راندمان و قیمت کمتر چیلرهای آبی نسبت به هوایی است، در حالی که نقطه قوت چیلرهای تراکمی هوایی نسبت به چیلرهای آبی، عمدتا امکان استفاده آن ها در هر شرایط آب و هوایی شرجی، امکان نصب در بام، بالکن یا هر فضای دیگری خارج از موتورخانه و نیز عدم نیاز به مصرف آب برای خنک نمودن مبرد و کندانسور چیلرهای هوایی می باشد.

فشار گاز خروجی

مبنای کار چیلر جذبی و تراکمی یکسان می‌باشد با این تفاوت که از روش دیگری برای افزایش فشار گاز خروجی از اواپراتور با هدف انتقال به کندانسور استفاده می‌شود. بخار آب پس از اواپراتور، توسط مایعی مانند لیتیوم بروماید جذب می‌شود. محلول مایع جذب کننده و آب به وسیله پمپ به مولد حرارتی انتقال می‌یابد. سپس این محلول گرم می‌شود و در نتیجه، آب محلول، بخار شده و وارد کندانسور می‌شود. بقیه سیکل همانند سیکل تراکمی انجام می‌گیرد. گاز چیلر چیست

کار لیتیوم بروماید

مایع جاذب لیتیوم بروماید نمکی است که خاصیت بالایی در جذب آب دارد. در چرخه ی چیلر های جذبی، مبرد که همان آب مقطر است دچار تغییر فاز می شود و به بخار تبدیل می گردد. جهت ادامه ی چرخه این بخار باید جذب شود تا دوباره بتوان آنرا به مایع تبدیل کرد و این وظیفه را لیتیوم برماید انجام می دهد. گاز چیلر چیست

فروش گاز مبرد

فرافن گاز تهران تامین کننده گازهای مبرد از جمله آمونیاک (R717)، کربن دی اکسید(R744)، هوا(R729) ،متان (R 50)، پروپان
(R290) ،اتان (R1150)، هیدروژن (R702)، هلیوم(R704)، نیتروژن(R728)، اکسیژن(R732) ،آرگون(R740) ،گوگرد دی اکسید
(R764) و گاز فریون (R134a) می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین خرید گازهای مبرد با کارشناسان ما تماس
حاصل نمایید. گاز چیلر چیست

شارژ گاز چیلر

شارژ گاز چیلر، به منظور انجام عمل شارژ گاز به سیستم سردکننده انواع چیلرهای آبی و هوائی می باشد. کارآیی موثر و کارکرد مطلوب دستگاه های سرد کننده، بستگی به میزان دقیق شارژ گاز دارد و این کار باید به نحو صحیح و با نهایت دقت انجام شود. چیلر را می توان با فریون به صورت مایع یا گاز از نقاط مختلف شارژ گاز کرد؛ طریق ساده و عملی شارژ توسط فریون مایع می باشد که به طریق کلی زیر انجام می گیرد. گاز چیلر چیست

وکیوم چیلر

اگر تمام سیکل خالی باشد، باید آن را قبل شارژ گاز کردن وکیوم چیلر و عاری از رطوبت باشد. در هنگام شارژ گاز باید تمام اجزای سیستم از قبیل پمپ اواپراتور و پمپ کندانسور و شیر برقی روشن کرده به غیر از کمپرسور چیلر که باید خاموش باشد. گاز چیلر چیست

شارژ شیر سولونویید

به وسیله شلنگ شیر کپسول مبرد را به به شیر شارژینگ متصل نموده و هوای داخل لوله را تخلیه کرده (شیر کپسول را باز کرده و مهره کله قندی شیر شارژینگ را باز کرده و پس از خروج هوا دوباره ببندید) و درجه تنظیم ترموستات را پایین بیاورید و کمپرسور را روشن می کنیم و بهتر است جهت شارژ شیر سولونویید را برق دار کرده و شیر شارژ گاز را اندکی باز کنید. گاز چیلر چیست

کاربرد شارژ گاز چیلر

شارژ گاز معمولا از روی آمپر کمپرسور و پر بودن شیشه سایدگلاس چک می گردد. شارژ گاز برای موارد زیر کاربرد دارد:
شارژ گاز انواع چیلرهای آبی در خط مونتاژ چیلر که در کارخانه راه اندازی می شوند.
شارژ گاز انواع چیلرهای هوایی که در محل نصب لوله کشی و راه اندازی می شوند.
شارژ گاز انواع چیلرهائی که تعمیرات اساسی شده است یا به دلیل نشتی کمبود ماده مبرد داشته و لازم است مقداری
شارژ گاز شوند. گاز چیلر چیست

عمل شارژ گاز

این روش هنگامی انجام می شود که دستگاه با پمپ واکیوم کاملا تخلیه شده و آماده شارژ گاز می باشد، در این روش میتوان مقدار زیادی مبرد را در زمان کوتاهی وارد سیستم نمود. مراحل انجام کار به شرح زیر می باشد.برای انجام عمل شارژ گاز به گیج مانیفولد احتیاج است. پس از آماده نمودن سیستم شلنگ های گیج مانیفولد را به محلهای مورد نظر وصل نمائید. گاز چیلر چیست

شارژ گاز از مدار مایع

در این روش شارژ گاز از مدار مایع و از طریق شیر شارژ گاز انجام می شود (شیر شارژ گاز در چیلرها یا بین سرویس والو و فیلتر درایر قرار گرفته است یا مستقیما روی فیلتر درایر نصب شده است).اکنون شیر روی کپسول گاز و شیر گیج مانیفولد را باز نموده و مهره شلنگ شارژ گاز در محل اتصال به شیر شارژ گاز را کمی شل کنید تا هوای دورن شلنگ ها خارج گردد. پس از اطمینان از تخلیه هوا مهره شلنگ متصل به شیر شارژ گاز در مدار مایع را محکم کنید. گاز چیلر چیست

شیرهای مایع و گاز

سیستم آماده شارژ گاز چیلر است. اگر کپسول حاوی گاز مبرد فاقد شیرهای مایع و گاز می باشد (در مورد کپسول هائی که دارای شیرهای مجزا شارژ گاز و شارژ مایع می باشند شیر حالت گاز را باز کنید ) در حالیکه کپسول به صورت ایستاده قرار گرفته است شیر روی آن و شیر شارژ گاز در مدار مایع را باز نموده اجازه دهید گاز مبرد وارد سیستم شود تا فشار دورن سیستم به ۵۰ پوند بر اینچ مربع برسد. گاز چیلر چیست

کپسول مبرد

سپس کپسول مبرد را بصورت وارونه قرار داده تا تمامی گاز داخل آن به سیستم شارژ شود.مهمترین نکته در حین این شارژ گاز این است که در هنگام شارژ گاز به سیستم های چیلرهای آبی فراموش نکنید حتما آب در داخل اواپراتور در حال گردش باشد تا از یخ زدگی جلوگیری شود.

کاهش فشار ناگهانی

پس از ورود مبرد به سیستم به دلیل کاهش فشار ناگهانی به سرعت تبخیر شده و ایجاد برودت می کند. لذا هنگام شارژ گاز به چیلرهای آبی حتما باید پمپ های آب اواپراتور و کندانسور در حال کار باشند. (در مورد چیلرهای با کندانسور هوایی پمپ اواپراتور و فن های کندانسور را روشن کنید). گاز چیلر چیست

فشار دورن دستگاه و کپسول مبرد

پس از اینکه مقداری ماده مبرد به سیستم شارژ شد فشار دورن دستگاه و کپسول مبرد یکسان شده و عمل شارژ گاز از کپسول به سیستم متوقف خواهد شد. در این وضعیت شیر برقی مدار مایع را به برق وصل کرده و سرویس والو را در حالت بسته قرار داده و کمپرسور دستگاه را روشن کنید تا دستگاه پمپ دان (Pump Down) شود. گاز چیلر چیست

پمپ دان کمپرسور

پس از انجام عمل پمپ دان کمپرسور دستگاه را خاموش کنید در این حالت چون فشار درون کپسول از فشار سیستم بیشتر می باشد عمل شارژ گاز خود به خود انجام خواهد شد. هنگامیکه فشار درون کپسول با فشار سیستم یکسان گردید عمل پمپ دان را تکرار کنید تا شارژ گاز سیستم کامل گردد. گاز چیلر چیست

رویت وضعیت گاز

پس از شارژ کامل دستگاه شیر سرویس در مدار مایع را باز نموده و سیستم را بکار اندازید اگر از طریق شیشه رویت وضعیت گاز (سایت گلاس) حباب در مدار مایع مشاهده شد عمل شارژ گاز را آنقدر ادامه دهید تا حبابی در شیشه دیده نشود. در پایان بگذارید دستگاه به مدت ۳۰ دقیقه کار کند. پس از این مدت اگر هیچگونه حبابی در سایت گلاس مشاهده نشد شیر شارژ گاز و شیرهای گیج مانیفولد را بسته و به آرامی و با احتیاط شلنگ و کپسول را از سیستم جدا کنید. گاز چیلر چیست

سیکل تبرید

در این نشتی باید قبل از شارژ گاز حتما فیلتر درایر و روغن کمپرسور ها را تعویض کرده ودر صورت لزوم سیکل تبرید را شستشو دهیم.در حین عملیات شارژ گاز، رفته رفته فشار درون کپسول گاز کم خواهد شد. به منظور حفظ فشار کافی و تسریع عمل شارژ گاز می توان کپسول مبرد را در آب با دمای ۴۰ درجه سانتیگراد قرار داد تا تمامی گاز محتوی آن به داخل سیستم تخلیه گردد. هرگز کپسول ماده مبرد را با شعله یا مشعل گاز دستی گرم نکنید. گاز چیلر چیست

گرم کردن کپسول با آب گرم

باید توجه داشته باشیم میزان دقیق شارژ گاز مبرد باید به وسیله سوپریت اندازه گیری سوپرهیت تعیین گردد. در چیلرهای تراکمی میزان شارژ گاز باید در محدود ۶-۱۰ درجه سانتی گراد باشد. شارژ گاز مبرد های سری ۴۰۰ مبرد های سری ۴۰۰ با عنوان دسته بندی zeotropic شناخته میشوند که شامل مخلوطی از چند مبرد با فشار بخار های مختلف در دمای یکسان هستند؛ ترکیب این مبرد در حالت گازی متفاوت از ترکیب مبرد در حالت مایع میباشد. این مبرد حتما به حالت مایع  به سیستم شارژ گردد. در صورت بروز نشتی در این مبرد ها باید کلیه مبرد تخلیه گردد و بعد دوباره شارژ گاز مجدد انجام گردد. گاز چیلر چیست

افزایش بیش از اندازه شارژ مبرد

تکنیسن ها معمولا از شفاف بودن سایت گلاس جهت میزان شارژ گاز استفاده میکنند اما در این مبرد ها همیشه حباب کمی در حالت شارژ کامل هم رویت میشود. بنابراین مراقب افزایش بیش از اندازه شارژ مبرد باشید.شارژ گاز چیلر به دستگاه هایی که در وضعیت کار بوده و به دلیل نشت گاز، کمبود ماده مبرد پیدا کرده اند همچنین در سیستم های کوچک سرد کننده به روش زیر و از طریق شیر مکش کمپرسور انجام می شود. گاز چیلر چیست

گیج مانیفولد

در این روش نیز از گیج مانیفولد جهت شارژ گاز استفاده می شود. پس از آماده نمودن دستگاه کپسول حاوی ماده مبرد را در حالت ایستاده قرار داده و شلنگ گیج مانیفولد را به شیر مکش و کپسول مبرد متصل نموده و مطابق روش قبلی شیلنگ ها را هواگیری کنید.

هواگیری شیلنگ ها

پس از هواگیری شیلنگ ها سیستم جهت شارژ گاز آماده می باشد. شیر روی کپسول را باز نموده و با باز کردن شیر روی گیج مانیفولد که شیلنگ آن به شیر مکش کمپرسور متصل است. (یک دور شیر مکش کمپرسور را ببندید تا مجرای فرعی آن باز شود) کمپرسور دستگاه را روشن کنید تا گاز مبرد از کپسول و اواپراتور همزمان داخل کمپرسور دستگاه مکیده شود. حرکت ماده مبرد مدت زمانی پس از شروع شارژ گاز به علت کاهش فشار در کپسول مبرد بدنه آن سرد شده و نتیجتا” جریان حرکت ماده مبرد به سیستم کندتر خواهد شد. در این موقع کپسول را در یک ظرف آب گرم با دمای ۴۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا ماده مبرد با سرعت بیشتری به دستگاه وارد شود. گاز چیلر چیست

سیستم شارژ گاز

در حالیکه کمپرسور دستگاه در حال کار است و سیستم شارژ گاز می شود با رویت سایت گلاس بطور مداوم میزان مبرد در سیستم را کنترل نموده و پس از اینکه دیگر حبابی در آن دیده نشد عمل شارژ گاز را متوقف و کمپرسور را خاموش کند. پس از بستن شیرهای روی کپسول گیج مانیفولد و شیر شارژ گاز در مدار مکش (شیر مکش کمپرسور را تا انتها باز کنید تا منفذ فرعی روی آن بسته شود) کپسول و شلنگ شارژ گاز چیلر را از سیستم جدا نموده و دستگاه را برای بهره برداری به کار اندازید. گاز چیلر چیست

حتما بخوانید! چیلر صنعتی چیست

در شارژ گاز باید به این نکته توجه کرد که از شارژ گاز بیش از اندازه در سیکل تبرید خودداری کرد؛ در غیر این صورت باعث افزایش چشمگیر فشار کندانسور و آسیب به کمپرسور می گردد. گاز چیلر چیست

چیلر تراکمی هوایی

چیلر تراکمی هوایی ،چیلر هوا خنک یا هوایی (Air cooled chiller) نوعی چیلر تراکمیمحسوب می شود که اساس عملکردش سیکل تبرید تراکمی بخار بوده و فرایند دفع حرارت در کندانسور آن به کمک هوای محیط صورت می گیرد. گاز چیلر چیست

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی هوایی استفاده از چیلر تراکمی هوا خنک در ایران به دلیل کمبود منابع آبی و همچنینمزایای دیگر این محصول، با استقبال خوبی همراه بوده و در این مطلب تهویه نگار به طور جامع و کامل درباره اجزای این نوع چیلر و نحوه عملکرد و کاربرد آن بحث خواهد کرد.

چیلر هوا خنک یا چیلر هوایی

چیلر تراکمی هوا خنک یا چیلر هوایی
انواع چیلر هوا خنک (هوایی)

کاربردهای چیلر تراکمی هوا خنک

1- کاربرد چیلرهای هوا خنک در تهویه مطبوع
2- کاربرد چیلرهای هوا خنک در برودت صنعتی
انواع کمپرسور در چیلر هوایی
انواع کندانسور در چیلر تراکمی هوا خنک
1- چیلر تراکمی هوا خنک یک پارچه (Packaged)
2- چیلر تراکمی هوا خنک دو پارچه (Split)

انواع اواپراتور در چیلر تراکمی هوا خنک

کاهش صدای کارکرد چیلرهای هوا خنک
عایق کاری اواپراتور چیلرهای هوایی
فروش تخصصی چیلر هوا خنک

انواع چیلر هوا خنک (هوایی)

چیلرهای هوایی در بازار تهویه مطبوع عموماًبر اساس نوع کمپرسور و کندانسور بکار رفته در آن ها دسته بندی می شوند که در شکل زیر انواع چیلر هوایی را نشان داده ایم. گاز چیلر چیست

کمپرسور و کندانسور

اینکه کدام نوع کمپرسور و کندانسور در چیلر هوا یی باید استفاده شود به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله : گاز چیلر چیست

  • شرایط اقلیمی محل پروژه
  • نیاز پروژه و بار برودتی آن
  • شرایط مالی کارفرمایان
  • بررسی های فنی

نحوه عملکرد چیلر هوا خنک

در چیلرهای تراکمی، از جمله نوع هوا خنک آن، چهارمؤلفه اصلی وجود دارد:

  • کمپرسور (Compressor)
  • کندانسور (Condenser)
  • شیر انبساط (Expansion valve)
  • اواپراتور (Evaporator)

تفاوت چیلر هوا خنک و آب خنک چیست؟

گاز چیلر چیست در واقع، تنها تفاوت چیلر هوا خنک به لحاظ عملکرد(در مقایسه با چیلرهای آب خنک و تبخیری) نوع کندانسور آن ها می باشد. همانطور که از نامش پیداست، در چیلرهای تراکمی هوایی، از کندانسور هوایی به عنوان واحد چگالش (Condensing) در سیکل تبرید استفاده می شود. اما در چیلر آب خنک، از طریق آب خنکی که برج خنک کننده تولید می کند، انجام می شود. در مقاله ای جداگانه به طور جامع چیلرهای آبی را بررسی کرده ایم

چیلر هوایی چیست ؟

چیلرهای تراکمی به دو دسته کلی چیلر هوایی (هوا خنک) و آبی (آب خنک) تقسیم می شوند که اصول کارکرد و قطعات آنها بسیار شبیه به هم بوده و با این تفاوت که در چیلر تراکمیهوا خنک (هوایی) ، کندانسور به صورت هوا خنک بوده و با استفاده از فن هایی (فن های نصب شده در بالای چیلر – مطابق شکل زیر) که هوا را از روی لوله های کندانسور می دمند ، خنک می شود.

چیلر تراکمی آب خنک

در چیلر تراکمی آب خنک (آبی) ، کندانسور با استفاده از آب خنک شده و این آب بعد از گرفتن حرارت کندانسور ، به وسیله پمپ به برج خنک کننده ارسال می شود تا مجددا در برج ، خنک شود.

کاربرد چیلر تراکمی آب خنک

چیلر تراکمی هوایی چیلر تراکمی هوا خنک که به آن چیلر هوا خنک یا چیلر هوایی نیز گفته می شود ، یکی از مناسب ترین دستگاه ها
جهت سرمایش هوای ساختمان های مسکونی ، مراکز خرید و مجتمع های تجاری ، ادرای ، صنعتی ، آموزشی ، ورزشی و نیز تجهیزات ، ماشین آلات و دستگاه های صنعتی است. مخصوصا در مناطقی که با مشکل تامین آب ، مصرف و هزینه بالای آن مواجه هستیم زیرا که چیلر هوایی بر خلاف چیلر آبی ، مصرف آب ندارد. گاز چیلر چیست

انواع کندانسور

وظیفه چیلر هوایی و انواع دیگر آن این است که آب را در یک مدار بسته ، سرد کرده و با پمپ به یونیت های
داخل ساختمان مانند فن کویل ، هواساز و یا به دستگاه های صنعتی (جهت خنک کاری) پمپاژ کنند. آب سرد
در لوله های فن کویل و هواساز (و یا مدار دستگاه صنعتی) جاری شده و یک فن با دمیدن هوا از اطراف لوله ها ،
دمای هوا را کاهش داده و در ساختمان توزیع می کند.

چیلر هوایی

مهمترین اجزای این دستگاه عباتند از کمپرسور و موتور الکتریکی (به عنوان قلب دستگاه و راه انداز سیکل کاری آن) ،
کندانسور (مبدل حرارتی از نوع هوا خنک) ، اکسپنشن ولو (شیر انبساط) و اواپراتور (مبدلی که در آن دمای آب توسط
مبرد کاهش می یابد) و سایر اجزای آن عبارتند از شیرهای تنظیم کننده و کنترلی ، سایت گلس ، فیلتر درایر ،
شیرهای فشار بالا و پایین ، چک ولو ، سونولوئید ولو ، سنسورها و سوئیچ ها ، قطعات برقی و کنترلی ، کنترلر و …

مدار چیلر هوایی

کل مدار چیلر هوایی در ۳ بخش پر فشار (رنگ قرمز) ، کم فشار (رنگ سبز) و مدار آب (رنگ آبی) خلاصه می شود.
کمپرسور با فشرده نمودن مبرد ، دما و فشار آن را به شدت افزایش داده و به سمت کندانسور می فرستد (مسیر
حرکت سیالات با فلش های رنگی مشخص شده است).

فن در کندانسور

جریان هوایی که توسط فن در کندانسور به راه افتاده باعث کاهش دمای مبرد در کندانسور شده و مبرد پس از عبور
از فیلتر درایر و اکسپنسن ولو ، وارد اواپراتور می شود. اواپراتور مبدلی است که در یک سمت آن آب جاریست و در
سمت دیگر آن مبرد جاریست.مبرد که برای تبخیر شدن به گرما نیاز دارد ، گرمای آب را گرفته و دمای آب را کاهش
می دهد. آب سرد در مخزنی جمع شده و با پمپ به سمت مصرف کننده (برای مصارف سرمایشی ساختمان مثل
فن کویل و هواساز یا برای مصارف سرمایش صنعتی مثل کولینگ دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی) پمپاژ می شود.

انواع چیلر هوایی

انواع چیلر هوایی بر اساس نوع کمپرسور (اینکه اسکرال باشد یا اسکرو و …) ، موقعیت و جهت قرار گیری فن های
کندانسور ، مجهز بودن یا نبودن به شیر انبساط الکترونیکی ، نوع اواپراتور ، دارا بودن یا نبودن کنترلر PLC و … به
دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود.

اجزای چیلر هوایی

در کاربردهایی که در اغلب اوقات ، چیلر باید با ظرفیت کم کار کند بهتر است که به صورت ۲ یا ۴ مدار طراحی و ساخته
شود. فرض کنید که در یک کاربرد خاص به ۱۲۰ تن تبرید برودت نیاز باشد. در این صورت اگر دستگاه تک مدار باشد ،
همواره کل تجهیزات دستگاه باید در حال کار باشد (حتی اگر در مواقعی مثلا به ۲۰% برودت نیاز باشد) و معایب زیادی
از جمله افزایش مصرف انرژی و همچنین کاهش عمر مفید دستگاه را در پی خواهد داشت.

معایب چیلر هوایی

برای جلوگیری از این معایب می توان دستگاه را به طور ۲ یا ۴ مدار طراحی و تولید کرد. یعنی مثلا در حالت ۲ مدار ، کل
دستگاه به دو مدار کاملا مجزای ۶۰ تن تبرید تقسیم شده و در ساعاتی از شبانه روز که به کمتر از ۶۰ تن برودت نیاز باشد،
فقط یکی از مدارها (نصف تجهیزات) شروع به کار می کند. بدین ترتیب در اغلب اوقات نیمی از کمپرسورها خاموش هستند.
در حالت ۴ مدار ، کل دستگاه به ۴ مدار مجزا تقسیم و به صورت ۲۵% به ۲۵% وارد عمل می شوند.

کمپرسور چیلر هوایی :

مهمترین قطعه در چیلرها کمپرسور و موتور الکتریکی آن است که باید با توجه به کاربرد آن به نحو صحیح انتخاب گردد.
چهار نوع از بهینه ترین کمپرسورها در صنعت چیلرسازی عبارتند از :
۱ . نوع اسکرال Scroll یا حلزونی
۲ . نوع اسکرو Screw یا مارپیچی
۳ . نوع سیلندر و پیستون Piston type یا رفت و برگشتی
۴ . نوع سانتریفویژ Centrifugal یا گریز از مرکز

مزایای کمپرسور اسکرو عبارت اند از :

۱ . دارای ضریب عملکرد COP بیشتر نسبت به نوع رفت و برگشتی (سیلندر و پیستونی)
۲ . دارای قطعات متحرک کمتر نسبت به نوع سیلندر و پیستونی و در نتیجه استهلاک و لرزش کمتر نسبت به آن
۳. دارای سیستم کنترل ظرفیت کاری به صورت پیوسته و در نتیجه افزایش راندمان چیلر
کمپرسور نوع اسکرو

مزایای کمپرسور اسکرال عبارت اند از :

۱ . دارای کمترین تعداد قطعات متحرک و در نتیجه کارکرد بدون صدا و ارتعاش به نحوی که کم صداترین و کم
    ارتعاش ترین نوع کمپرسور است.
۲ . طول عمر بسیار بالا ، نگهداری کم هزینه و داشتن کمترین میزان خرابی به علت کم بودن گشتاور لحظه استارت
۳ . مقاومت کمپرسور در برابر بازگشت مایع
۴ . ضریب عملکرد COP بیشتر نسبت به نوع سیلندر و پیستونی

کمپرسور نوع اسکرال

مزایای کمپرسور سیلندر و پیستونی عبارتند از :
۱ . قابلیت نصب و کارکرد در ظرفیت های مختلف
۲ . قابلیت تعمیر آن در صورت فرسوده شدن یا خرابی
۳ . قابلیت تحمل فشارها و دماهای بالا و مناسب ترین نوع کمپرسور جهت کار در مناطق
   با آب و هوای گرم و مرطوب (حاره ای)

مزایای کمپرسور سانتریفیوژ عبارتند از :

مناسب برای کاربردهایی که در آن چیلر مجبور است که در تمام ساعات کارکرد خود با حداکثر توان کار کند.
زیرا نوع سانتریفیوژ دارای یک ایمپلر (توربین) است که در حالت های کاری با بار کم یا متوسط ، دچار افت
راندمان شدید می شود و لذا باید از آن فقط در حالت تمام بار (full load) استفاده نمود.

نوع و برند کمپرسور چیلر تراکمی هوا

معمولا با توجه به محدوده ظرفیت چیلر تراکمی هوا خنک و آب خنک ساخته شده در شرکت ما از کمپرسورهای
زیر در مدار استفاده می شود. هر چند در برخی پروژه ها ممکن است با توجه به نیاز یا درخواست مشتری ،
در ظرفیتی مشخص ، از نوع دیگر آن نیز استفاده شود.

ظرفیت های کمپرسور

ظرفیت های بیشتر از ۵۰ تن تبرید ⇐ معمولا کمپرسورهای اسکرو و اسکرال برند Danfoss , Bitzer , Hanbell
ظرفیت های بین ۲ تا ۵۰ تن تبرید ⇐ معمولا کمپرسورهای اسکرال برند Danfoss و Copeland
کل ظرفیت ها برای شهرهای با آب و هوای گرم و مرطوب (حاره ای) ⇐ کمپرسورهای سیلندر
و پیستونی برند Danfoss , Bitzer , Copeland چیلر هوایی یا آبی با ظرفیت های بالا و کارکرد مداوم با
حداکثر توان ⇐ کمپرسورهای سانتریفیوژ یا همان گریز از مرکز

کمپرسورهای چند مرحله ای

کمپرسورها به صورت چند مداره (چند مرحله ای) مورد استفاده قرار می گیرند. کمپرسورهای چند مرحله ای این
مزیت را دارند که به صورت پله پله در مدار قرار گرفته و سیستم به صورت پله ای عمل می کند و کاهش قابل
توجه ای در مصرف برق ایجاد می گردد.برای مثال در یک چیلر ۴ کمپرسوره با ۴ مدار مستقل (۴ مرحله ای)،
وقتی که ۲۵ درصد توان سرمایشی نیاز باشد ، فقط یکی از کمپرسورها روشن شده و بقیه کمپرسورها خاموش
هستند که ضمن کاهش مصرف برق ، عمر سیستم نیز افزایش می یابد.

برخی از ویژگی های چیلر هوا

۱ . زیر بار قرار گرفتن چیلر هوایی به صورت تدریجی و با توجه به میزان برودت مورد نیاز و در نتیجه کاهش
مصرف انرژی دستگاه و افزایش عمر آن
۲ . ساخت اواپراتور چیلر از نوع پوسته و لوله (Shell and Tube) با مداربندی های خاص و به حداکثر رساندن
راندمان انتقال گرما در آن با ایجاد جریان مغشوش در سیال به روش های مختلف و مطابق با آنالیزهای سیالاتی
و حرارتی مهندسی شده
۳ . تست هیدرواستاتیکی اواپراتورها و کندانسورها
۴ . تهیه قطعات سیکل تبرید ، تجهیزات کنترلی و الکترونیکی از مارک های معتبر اروپایی
۵ . استفاده از سیستم PLC به منظور کنترل دقیق تر دستگاه ها در کاربری های خاص
۶ . استفاده از مبردهای دوستدار محیط زیست R134A , R407C , R404A و …
۷ . انتخاب نوع و برند کمپرسور با توجه به نیاز یا درخواست مشتری (بیتزر Bitzer ، کوپلند Copeland و دانفوس Danfoss)
۸ . قابلیت اتصال به سیستم های مدیریت هوشمند ساختمان BMS و قابلیت کنترل چیلرها از داخل خانه یا محل موتورخانه
۹ . مجهز کردن کندانسور هوا خنک به موتورفن های شرکت های معتبر جهانی EBM و زیلابگ

چیلر تراکمی هوا خنک

در جدول زیر نمونه های از پیش تدوین شده چیلر هوا خنک مجهز به کمپرسورهای اسکرال ، اسکرو و پیستونی به
همراه اصلی ترین پارامترهای آنها ارائه شده است که به عنوان راهنمای اولیه در انتخاب چیلر هوا خنک می توان از
آن استفاده نمود. ظرفیت دقیق با پارامترهای خاص آن به طور جداگانه برای هر پروژه و متناسب با نیازهای آن طراحی می گردد.

چیلر تراکمی آب خنک

آیا طراحی چیلر هوایی به صورت ۲ یا ۴ مداره ، قیمت دستگاه را افزایش می دهد؟
بله قطعا مقداری به قیمت دستگاه افزوده می شود ولی مزایای بسیار زیاد و قابل توجهی در سیستم ایجاد
می کند که مهمترین آنها عبارتند از کاهش چشمگیر مصرف برق و نیز افزایش عمر مفید سیستم به خاطر از مدار
خارج شدن اتوماتیک کمپرسورها و کارکرد متناسب با مقدار برودت درخواستی از سوی مصرف کننده

چیلر هوایی مزیت خاص و برتری

چونکه در نوع هوایی (هوا خنک) تجهیزات و متعلقات مربوط به کولینگ تاور (برج خنک کننده) وجود ندارد ، در نتیجه
دستگاه هیچ گونه مصرف آبی نداشته و مشکلات و مسائل برج خنک کننده نیز حذف می شود.

چیلر هوایی قیمت بالاتری دارد یا نوع آبی؟

نوع هوایی (هوا خنک) قیمت بالاتری دارد. چونکه کندانسور آن از تعداد زیادی کویل مسی ساخته شده و فن های
مدرنی نیز در آن به کار می رود. در حالی که در نوع آبی (آب خنک) قیمت تمام شده کندانسور شل اند تیوب
(به همراه برج خنک کننده) نسبت به کنداسور هوایی کمتر است.

نکات مهم انتخاب انواع چیلر هوایی

چیلر تراکمی جهت تأمین آب یا گاز مبرد سرد جهت سیستم های تهویه مطبوع و تبرید صنعتی با دمای 7 تا 12
درجه سلسیوس (بر اساس نوع کاربرد و سیستم مورد نیاز) توسط سیکل تبرید تراکمی مورد استفاده قرار می گیرد.

چیلر های هوایی، انواع چیلرهای تراکمی

چیلر های هوایی که از انواع چیلرهای تراکمی می باشند بعنوان قلب سیستم سرمایش ساختمان ها در مناطقی که
بدلیل رطوبت نسبی زیاد هوا (RH) ، امکان استفاده از برج خنک کننده آبی و نتیجتاً چیلر آبی وجود نداشته باشد مورد
استفاده قرار می گیرند.مکانیزم عملکرد چیلرهای تراکمی هوایی که معمولاً در فضاهای باز (مانند پشت بام ساختمان ها)
نصب می شود همانند چیلر های آبی بر مبنای سیکل تبرید تراکمی می باشد.

نصب چیلرهای هوایی

علت اصلی نصب چیلرهای هوایی در فضای باز بدلیل امکان تبادل حرارت کندانسور هوایی چیلر هوایی با هوای آزاد می باشد.
اجزای اصلی چیلرهای تراکمی هوایی:
کمپرسور
کندانسور
اواپراتور

شیر انبساط

مایع مبرد موجود در مدار چیلر هوایی که از نظر مقدار ، حجم و فشار کار نسبت به چیلرهای آبی بیشتر است،
در کندانسور هوایی چیلر بوسیله جریان اجباری هوا خنک شده و معمولا مستقیما وارد کویل سرمایش DX هواساز
و یا اواپراتور DX آبی در چیلر هوایی می گردد.

سطوح تبادل حرارتی

در هنگام انتخاب چیلر های هوایی به اختلاف ظرفیت نامی (Nominal) و ظرفیت واقعی (Actual) چیلر خصوصا با توجه
به دمای طرح خارج تابستان در منطقه بهره برداری از چیلر دقت نموده و همچنین توجه داشته باشیدکه از جمله عوامل
تعیین کننده درعملکرد ظرفیت واقعی چیلر تراکمی هوایی می توان به موضوع مهم کافی بودن سطوح تبادل حرارتی در
کندانسور و اواپراتور چیلر جهت درستی ظرفیت چیلر مورد نظر ( طول، قطر و تعداد تیوب های مورد استفاده درکندانسور
و اواپراتور ) چیلر های هوایی اشاره نمود و توجه داشته باشید که قیمت چیلرهای هوایی (همراه با کندانسور هوایی ،
گاز مبرد ، روغن و ...) نسبت به چیلرهای آبی با ظرفیت مشابه حدود 1/5 برابر گرانتر است .

محاسبه ظرفیت چیلر هوایی

بطور کلی کارشناسان تاسیسات برای محاسبه ظرفیت چیلر هوایی مورد نیاز هر پروژه که بر مبنای محاسبه دقیق ظرفیت
بار برودتی کل انجام می گردد، علاوه بر محاسبه پارامترهایی مانند شرایط جغرافیایی(Ambient Temperatur ) و دمای
طرح خارج تابستان ، ارتفاع از سطح دریا ، رطوبت نسبی هوا ، نوع کاربری ساختمان (دمای طرح داخل) ، نوع مصالح به
کار رفته و طراحی نمای ساختمان ، جهت قرارگیری ساختمان نسبت به زاویه تابش خورشید ، تعداد طبقات و سطح زیر
بنای ساختمان ،تعداد نفرات و تجهیزات کوچک و بزرگ الکتریکی داخل ساختمان و ... ، به حجم آب سرد مورد نیاز و ضرایب
اطمینان کافی در عملکرد چیلر توجه می نمایند.

شرایط آب و هوایی

اما چنانچه مایل به استفاده از امکان محاسبه سر انگشتی (فاز 1) چیلر هوایی مورد نیاز ساختمان های مسکونی و اداری
در شرایط آب و هوایی مانند تهران باشید ، می توانید برای هر 100 متر مربع از زیر بنای مفید ساختمان بطور تقریبی ظرفیت
نامی 4 تن تبرید را در نظر بگیرید .