چیلرهای جذبی سیستم هایی هستند که با استفاده از گرمای هدررفت و انتقال آن به فرآیندهای ترمودینامیکی باعث می شوند تا آب سرد و سرمایش ایجاد شود. چیلرهای جذبی از کمپرسورهای مکانیکی استفاده نمی کنند و در عوض از سیکل تبرید جذبی استفاده می کنند. ظرفیت برودتی چیلرهای جذبی از 20 تن تا 1500 تن متغیر است. سیکل تبرید جذبی با سیکل تبرید چیلرهای تراکمی متفاوت است، چراکه در چیلرهای جذبی کمپرسور با جاذب، پمپ و ژنراتور جایگزین می‌شود، در حالی که کندانسور، دستگاه انبساط و اواپراتور یکسان هستند.

نحوه کار چیلرهای جذبی

در سیستم چیلر جذبی، ژنراتور از یک منبع انرژی با دمای بالا، معمولاً بخار یا آب داغ استفاده می‌کند که از طریق لوله‌ها جریان یافته و مبرد را به بخار تبدیل می‌کند. بخار به سمت کندانسور حرکت می کند و محلول غلیظ به جاذب باز می گردد. در جاذب، بخار مبرد توسط محلول جذب می شود و به بخار تبدیل می شود و گرمایی را که در اواپراتور به دست آورده آزاد می کند.

نحوه عملکرد چیلر جذبی

انواع چیلر جذبی

چیلرهای جذبی با توجه به نحوه عملکرد در سه دسته قابل تقسیم بندی هستند که کمی با یکدیگر متفاوت هستند:

1. چیلر جذبی تک اثره

در چیلرهای جذبی تک اثره (Single-Effect)، آب سرد یکبار توسط یک مبرد از یک سینی دوتایی در اواپراتور خنک می شود. مبرد تبخیر شده سپس به محلول غلیظی که از ژنراتور می آید جذب می شود. پس از آن محلول رقیق می شود زیرا مبرد تبخیر شده را جذب می کند در حالی که گرما در آب خنک کننده جذب می شود. سپس محلول رقیق شده در جاذب از طریق مبدل حرارتی به ژنراتور جریان می یابد. آب داغ محلول رقیق شده را گرم می کند و مبرد تبخیر می شود و سپس متراکم می شود و به مدار مبرد باز می گردد. سپس جاذب رقیق شده را می توان بازسازی و بازیافت کرد.

2. چیلرهای جذبی دو اثره

چیلر جذبی دو اثره (Double-Effect) دارای همان اجزای اصلی چیلر جذبی تک اثره است، اما شامل یک ژنراتور اضافی، مبدل حرارتی و پمپ نیز می شود. در این نوع چیلر دو چرخه وجود دارد: یک چرخه اصلی و یک چرخه کمکی. آب سرد دو بار توسط مبرد از یک سینی دوتایی در اواپراتور خنک می شود و مبرد تبخیر شده به محلول غلیظی که از ژنراتور دوم می آید جذب می شود.

مقدار بخار قابل جذب توسط سیستم دو سینی افزایش می یابد. محلول غلیظ تبدیل به محلول رقیق شده و گرما به آب خنک کننده جذب می شود. سپس محلول رقیق شده در جاذب از طریق یک مبدل حرارتی با دمای پایین و یک مبدل حرارتی با دمای بالا به ژنراتور اول جریان می یابد. سپس آب داغ محلول رقیق شده را گرم می کند و مبرد تبخیر می شود. محلول جاذب به یک محلول میانی در ژنراتور اول تبدیل می شود و از طریق مبدل حرارتی با دمای بالا به ژنراتور دوم جریان می یابد.

سپس محلول میانی در ژنراتور دوم توسط آب داغ گرم می شود و مبرد بیشتری در ژنراتور دوم تبخیر می شود. بخار به محلول موجود در جاذب کمکی جذب می شود و تبدیل به aux می شود. محلول رقیق شده کمکی محلول رقیق شده به aux تحویل داده می شود. ژنراتور از طریق AUX مبدل حرارتی و محلول با آب گرمی که از ژنراتور اول می آید گرم می شود و تبدیل به aux می شود. محلول غلیظ کمکی محلول غلیظ به aux تحویل داده می شود. جاذب از طریق aux. مبدل حرارتی بخارات مبردی که در ژنراتور 1 و کمکی تولید می شوند. ژنراتور در کندانسور متراکم شده و سپس به اواپراتور جریان می یابد. گرمای موجود در کندانسور توسط آب خنک کننده جذب می شود.

3. چیلرهای جذبی شعله مستقیم

چیلرهای جذبی شعله مستقیم (Direct-Fired) شبیه به چیلرهای جذبی تک اثره هستند. تفاوت اصلی این است که به جای استفاده از آب داغ برای احیای محلول جذبی، محلول مستقیماً توسط شعله گاز گرم می شود تا محلول و مبرد دوباره تولید شود.

شما میتوانید جهت مشاوره، خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر در خصوص چیلرهای جذبی با کارشناسان رستاک تجارت تماس بگیرید.