چیلر چیست و کاربرد آن

چیلر چیست و کاربرد آن ، وجه تمایز انواع چیلر تراکمی در نوع کمپرسور(اسکرال ، پیستونی ، اسکرو یا سانتریفیوژ) و نیز نوع کندانسور (آب خنک یا هوا خنک) و چیلر جذبی در تک اثره یا دو اثره بودن آن است. با وجود اینکه انواع چیلرها اجزا و طرز کار متفاوتی نسبت به هم دارند ولی در کل همه انواع آنها یک کار و وظیفه مشترک بر عهده دارند. چیلر دستگاهی است که گرمای یک سیال مایع (مانند آب) یا گازی (مانند هوا) را با استفاده از سیکل تبرید تراکمی و یا سیکل جذبی گرفته و آن را سرد می کند.

چیلر تراکمی

چیلر چیست و کاربرد آن چیلر چیست و کاربرد آن، انواع چیلر به دو گروه عمده تراکمی و جذبی تقسیم بندی می شود که وظیفه همه آنها سرمایش یک سیال است. سیال سرد شده کاربرد تهویه مطبوع ساختمانی و یا صنعتی دارد. دمای آب سرد شده معمولا بین ۲ تا ۷ درجه سانتی گراد است و در برخی کاربردها (با توجه به نیاز مصرف کننده) می توان با افزودن مواد ضد یخ به آب ، دمای آن را تا زیر صفر(در برخی کاربردها تا ۸۰ درجه زیر صفر) کاهش داد. چیلر چیست و کاربرد آن

چیلر چیست

چیلرهای متعارف مورد استفاده در صنعت تهویه با ظرفیت هایی بین ۱۵ تا ۲۰۰۰ تن تبرید موجود هستند و برخی از سازندگان توانایی تولید چیلرهایی تا ظرفیت ۵۲۰۰ تن تبرید را نیز دارند. در ظرفیت های کمتر از ۱۵ تن تبرید معمولا از واژه مینی چیلر استفاده می شود که در شکل زیر نمونه هایی از انواع چیلر را مشاهده می کنید. چیلر چیست و کاربرد آن

کاربرد ساختمانی چیلر

در کاربرد ساختمانی ، سیال سرد شده از طریق سیستم لوله کشی به مبدل های حرارتی مانند هواساز و فن کویل جهت سرمایش ساختمان منتقل شده و در آنجا با تبادل حرارت با هوای داخل اتاق ها و سالن ها ، گرمای هوا را گرفته و محیط داخل ساختمان را خنک می کند. آب سرد که گرمای هوای محیط داخل را گرفته و مجدداگرم شده است به چیلر بازگردانده می شود تا دوباره در آن سرد شود. آب سردشده در چیلر که جهت خنک کاری به کویل فن کویل و هواساز پمپاژمی شود ، درون کویل به گردش در آمده و یک فن با هدایت جریان هوا از اطراف کویل ،
موجب کاهش دمای جریان هوا می شود.

کاربرد صنعتی چیلر

چیلر چیست و کاربرد آن ، در کاربرد صنعتی ، سیال سرد شده در چیلر به مدار خنک کننده دستگاه صنعتی ارسال شده و جهت خنک کاری مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال جهت خنک کاری محلول اسید سولفوریک ۲۰ درصد در یک کارخانه از یک مبدل حرارتی استفاده می شود که از یک سمت آن اسید سولفوریک وارد شده و از سمت دیگر آب سرد شده در دستگاه چیلر که در اثر تبادل حرارت بین اسید سولفوریک و آب سرد ، حرارت از اسید به آب منتقل می شود. مبدل حرارتی می تواند از نوع پوستهو لوله (شل اند تیوب) یا صفحه ای (پلیتی) و … باشد.

چیلر صنعتی و مبدل حرارتی

دسته بندی انواع چیلر در ۱۲ نوع مختلف ، مقایسه و تشریح مزایا و معایب آنها دو نوع اصلی چیلرها ، چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی هستندکه هر کدام از آنها به انواع مختلفی تقسیم می شوند. برای مثال انواع تراکمی
آن از نظر نوع کندانسور به دو نوع آب خنک (کندانسور شل اند تیوب آب خنک که گرمای اضافی مبرد در آن توسط آب گرفته می شود) و نوع هوا خنک (کندانسور فن دار هوا خنک که گرمای اضافی مبرد در آن توسط هوا گرفته می شود) و از نظر نوع کمپرسور به انواع پیستونی ، اسکرو ، سانتریفیوژ و اسکرال تقسیم بندی می شوند. چیلر چیست و کاربرد آن

۱ . چیلرهای تراکمی

چیلر چیست و کاربرد آن چیلرهای تراکمی به دو شکل و در کل در ۶ مدل مختلف دسته بندی می شوند. یکی بر اساس نوع کندانسور و یکی هم بر اساس نوع کمپرسور.

انواع چیلر تراکمی

چیلر چیست و کاربرد آن کندانسور چیلرهای تراکمی می تواند به صورت آب خنک (که به آن چیلر تراکمی آب خنک یا آبی گفته می شود) و یا هوا خنک (که به آن چیلر تراکمی هوا خنک یا هوایی گفته می شود) باشد که این دو نوع بیشترین کاربرد را در ساختمان و صنعت دارند.

کندانسور آب خنک

اگر کندانسور آب خنک باشد راندمان سیستم بالاتر می رود (نسبت به هوا خنک) ولی می بایستی که از تجهیزاتی مانند کولینگ تاور (برج خنک کننده) جهت خنک کردن آب کندانسور استفاده شود. چیلر آب خنک را می توان در فضاهای بسته مانند موتورخانه نصب نمود زیرا که آب کندانسور با لوله کشی به برج خنک کننده ای که در فضای آزاد نصب می شود منتقل می گردد.

کندانسور هوا خنک

چیلر چیست و کاربرد آن چیلر چیست و کاربرد آن ، اگر کندانسور هوا خنک باشد راندمان نسبت به آب خنک کمتر می شود ولی دیگر به برج خنک کننده نیازی نیست و توسط فن های موجود در بالای دستگاه ، کندانسور خنک می شود که باید آن را در فضای باز مانند پشت بام و … نصب کرد.

سیستم سرمایشی چیلر

چیلر چیست و کاربرد آن در کل چهار نوع کمپرسور جهت راه اندازی سیکل و فشرده سازی مبرد وجود دارد که عبارتند از کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی ، کمپرسور اسکرو یا مارپیچی Screw ، نوع اسکرال یا حلزونی Scroll و نوع گریز از مرکز یا سانتریفیوژ. کمپرسور توسط موتور الکتریکی ، موتور احتراق داخلی پیستونی ، توربین گاز یا بخار و … می تواند به گردش درآید که معمولا از موتور الکتریکی استفاده می شود.

قسمت های اصلی چیلر تراکمی :

• کمپرسور و موتور الکتریکی محرک آن
• مبرد (گاز فریون) سیکل که می تواند گاز R134A ، R407C و … باشد.
• شیر انبساط که کار آن کاهش فشار مبرد درون سیکل است.
•مبدل حرارتی اواپراتور که گرمای سیالی که قرار است سرد شود را گرفته و به مبرد می دهد.
•مبدل حرارتی کندانسور که در آن مبرد با محیط اطراف خود تبادل حرارت کرده و گرمای اضافی خود را از دست می دهد تا از حالت گازی شکل به حالت مایع تغییر فاز دهد.

۲ . چیلرهای جذبی

چیلرهایجذبی به سه شکل و در کل در ۶ مدل مختلف دسته بندی می شوند. اول بر اساس اینکه انرژی مورد نیاز برای راه اندازی سیکل جذبی ، شعله مستقیم آتش است یا اینکه شعله غیر مستقیم مانند حرارت اضافه یک کوره. دوم بر اساس اینکه از سیستم آب و آمونیاک به عنوان سیستم جاذب و مبرد استفاده می شود یا اینکه از آب و لیتیوم بروماید. سوم بر اساس اینکه کل سیستم به طور تک اثره عمل می کند یا دو اثره.

ضریب عملکرد COP چیلرهای جذبی

ضریب عملکرد COP چیلر جذبی نسبت به تراکمی بسیار کمتر و اغلب بین ۰٫۵ تا ۱ می باشد (در چیلر تراکمی ضریب عملکرد حداقل ۳ است) و این مسئله یکی از بزرگترین معایب سیستم جذبی محسوب می شود. از نوع جذبی بهتر است فقط زمانی استفاده شود که از یک منبع حرارتی بدون استفاده که در حال تلف شدن است استفاده کنیم و سیکل آن را راه بیاندازیم.

منبع حرارتی

چیلر چیست و کاربرد آن ، این منبع حرارتی می تواند آب گرم و یا بخار ، حرارت دفع شده از توربین گاز ، گرمای دودکش کوره ها و بویلرها و هر نوع حرارت مستقیم و یا غیر مستقیمی باشد که بتوان آن را با سیکل جذبی بازیافت و جهت سردسازی آب استفاده نمود. انواع آن عبارتند از تک اثره و دو اثره که در نوع تک اثره ، آب به عنوان مبرد و ماده لیتیوم بروماید به عنوان جاذب استفاده می شود.

شرایط محیطی ، قیمت اولیه

چیلر چیست و کاربرد آن ، عوامل مختلفی در انتخاب نوع چیلر در یک مکان خاص نقش دارند که باید شرایط محیطی ، قیمت اولیه ، منابع انرژی موجود و نیازهای هر پروژه توسط مهندسان متخصص در این زمینه بررسی و مناسب ترین آن انتخاب گردد.

چیلر به عنوان دستگاه گرمایشی

بله دقیقا. با افزودن یک شیر چهار طرفه ویژه به سیستم و تغییر مسیر عبور مبرد و در واقع جابجایی نقش مبدل های حرارتی داخل و بیرون ساختمان (جابجایی نقش اواپراتور و کندانسور) این عمل امکان پذیر است. ولی در کل استفاده از آن به عنوان دستگاه گرمایشی به خاطر هزینه های مصرف برق (به جای گاز که ارزان تر است) و استهلاک بالا توصیه نمی شود.

آیا انواع چیلر ها مصرف انرژی بالایی دارند ؟

بستگی به نوع آن دارد. برای مثال نوع تراکمی چون کمپرسور دارد پس مصرف برق بالایی هم دارد (البته بقیه دستگاه های تهویه دارای کمپرسور نیز چنین هستند) و یا نوع جذبی شعله مستقیم مصرف گاز و آب بالایی دارد. جایگزین کردن دستگاه چیلر بستگی به کاربرد و محل نصب دستگاه دارد. برای مثال در کاربردهای تهویه برای سرمایش سالن ها و سوله ها در مناطق با آب و هوای خشک یا نیمه خشک می توان از ایرواشر و یا مثلا در برخی پروژه ها (با توجه به بودجه و دسترسی به گاز و …) از دستگاه های جدیدی مثل GHP و VRF استفاده کرد. اما در کاربردهای صنعتی تقریبا هیچ جایگزینی ندارد.

چیلر چیست؟ سیستم های سرمایشی

چیلر چیست و کاربرد آن چیلر چیست و کاربرد آن ، چیلر یکی از انواع سیستم های سرمایشی می باشد که در تاسیسات ساختمان ها مورد استفاده قرار گرفته و به نوعی یکی از امکانات ساختمان به شمار می رود. چرا که این سیستم خنک کننده در مقایسه با انواع مشابه خود کارکرد بهتر و قوی تر دارد. بطوری که در صورت استفاده از چیلر به صورت مرکزی امکان خنک کردن هوای تمام واحد ها و فضای ساختمان فراهم شده و براحتی موجب رفاه ساکنین خواهد شد.

فرایند تراکم بخار و انتقال و حذف گرما

سیستم و چگونگی کارکرد این دستگاه به گونه ای است که با استفاده از فرایند تراکم بخار و انتقال و حذف گرما از آب سبب خنک شدن هوای محیط می شود. این سیستم سرمایشی برای محیط های گوناگون کاربرد داشته و از راندمان بسیار خوبی برخوردار است. از جمله کاربرد های این گونه از خنک کننده ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.دستگاه‌های سرد كننده خانگی
2.تهویه مطبوع و تهویه صنعتی
3.نگهداری مواد غذایی
4.صنایع شیمیایی
5.انواع چیلر و ویژگی های آنها

چیلر های تراکمی و جذبی

چیلر چیست و کاربرد آن ، این سیستم سرمایشی بر اساس نوع کارکرد دستگاه و منبع انرژی آن دارای دو نوع تراکمی و جذبی می باشد که در این میان چیلر های تراکمی با انرژی برق و چیلر های جذبی با انرژی حرارتی کار می کنند. در زمان انتخاب نوع چیلر بایستی به مواردی از جمله عملکرد، بازده، تعمیر و نگهداری و اثرات زیست محیطی چرخه عمر دستگاه توجه کرد. بر همین اساس با توجه به نوع دستگاه و چگونگی کارکرد آن، انوع جذبی به دلیل استفاده از
انرژی حرارتی و کاهش هزینه های مصرفی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

کارکرد چیلرهای تراکمی

کارکرد چیلر های تراکمی به گونه ای است که کمپرسور دستگاه ابتدا گاز را متراکم کرده و این گاز پس از ورود به کندانسور خنک و به مایع تبدیل می شود. گاز مایع شده توسط اواپراتور به محیط مورد نظر منتقل شده و با گرفتن حرارت و گرمای محیط دوباره تبخیر می شود. گاز تبخیر شده مجدد به کمپرسور رسیده و با متراکم شدن در آن قسمت ، فرایند دوباره تکرار می شود. این گرفتن گرما از محیط توسط کاز مایع موجب خنک شدن فضا و ایجاد دمای مطلوب در خانه می شود.
•قابلیت کنترل سیستم و با استفاده از دستگاه های الکترونیکی
•قابلیت استفاده در محیط های بسته
•صرفه جویی در هزینه ها با کاهش مصرف برق در مدل های پیشرفته
•قابلیت استفاده در تمامی نقاط آب و هوایی
•قابلیت تنظیم دستگاه برای استفاده از بخشی از ظرفیت آن
•راندمان بالا
•چیلرهای تراکمی

مزیت چیلر های جذبی

چیلر چیست و کاربرد آن ،مزیت چیلر های جذبی در مقایسه با چیلر های تراکمی استفاده از شعله مستقیم و انرژی حرارتی است. بطوری که در این دستگاه از انرژی حرارتی مانند بخار، شعله مستقیم و یا آب گرم استفاده می شود.
محلول لیتیوم بروماید برای بالابردن راندمان کار در چیلرهای جذبی از محلول لیتیوم بروماید برای بالابردن راندمان کار استفاده شده است. این محلول که بصورت غلیظ می باشد بخار آب را در قسمت جذب کننده دریافت کرده و در قسمت مولد حرارتی به بخار تبدیل می کند. بخار تولید شده به کندانسور منتقل و در آنجا به حالت مایع در می آید. این مایع برای تبخیر مجدد گرمای لازم را از محیط دریافت کرده و با تبدیل شدن به بخار در قسمت جذب کننده مجدد جذب لیتیوم بروماید می شود و به این ترتیب روند تکرار می شود.

مینی چیلر

جذب گرما توسط آب موجب خنک شدن هوای محیط شده و در نتیجه دما کاهش می یابد. از مزایای این نوع چیلرها می توان موارد زیر را نام برد: چیلر چیست و کاربرد آن
•کاهش سروصدا به دلیل حذف کمپرسور
•کاهش آسیب ها و مخاطرات زیست محیطی
•کاهش تولید آلاینده ها به دلیل عدم استفاده از برق
•عدم نیاز به تجهیزات برق اضطراری
•کاهش هزینه ها بدلیل استفاده از انرژی حرارتی
•افزایش راندمان سیستم با افزایش دمای هوای در فصول گرم
•چیلرهای جذبی

مقایسه چیلرهای جذبی و تراکمی

همانطور که پیش از این اشاره شد نوع جذبی در مقایسه با چیلر های تراکمی طرفدار بیشتری داشته و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله دلایلی که این نوع چیلر با اینکه قیمت بالاتری دارد اما در بین خریداران طرفدار بیشتری دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•کاهش هزینه ها در نوع جذبی به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی در مقایسه با چیلر های تراکمی که از برق استفاده می کنند.
•کاهش آلاینده های زیست محیطی در نوع جذبی در مقایسه با چیلر های تراکمی
•هزینه نصب کمتر در نوع جذبی در مقایسه با چیلر تراکمی
•کاهش آلودگی های صوتی در چیلر های جذبی در مقایسه با چیلرهای تراکمی
•حذف سی اف سی ها و محافظت از محیط زیست در نوع جذبی

چیلر چیست و چگونه کار میکند

چیلر چیست و کاربرد آن ، کاربرد چیلر سرد کردن آب برای سرمایشهوا می‌باشد. آبی که توسط چیلر سرد شده
است توسط چیلر به ساختمان و البته واحدهایی که دارای کانال های خنک کنندههوا هستند، پمپاژ می‌شود. این کانال های خنک کننده هوا می‌توانند فن کویل هایی باشند که در ساختمان ها تعبیه می‌شوند.

چیلر چیست

آبی که توسط چیلر خنک می‌شود در یک مدار بسته جریان می‌یابد. یعنی هیچراهی که آب سرد به بیرون نفوذ کند، وجود ندارد. یعنی آب تبخیر نمی‌شود و احتمال نشتی آن نیز وجود ندارد. یک چیلر کوچک، می‌تواند کل سرمایش یک ساختمان را تامین کند. زمانی که آب سرد به لوله های مسی وارد شود.

چیلر تراکمی

دمای آن به شدت کم می‌شود و زمانی که هوا با دستگاه برخورد کند، دمای آن نیز به شدتکاهش پیدا می‌کند و وارد
اتاق های منزل یا هر محیط دیگری می‌شود. برعکس این اتفاق در زمستان با پکیج می‌افتد و دمای آب بسیار افزایش
یافته و موجب گرم کردن هوایی می‌شود که از طریق مکش به آن برخورد کرده است.

چیلر جذبی

چیلر چیست و کاربرد آن در واقع، آب سرد در چیلر ها به عنوان یک مبرد عمل می‌کند. مبرد به ماده ای گفتهمی‌شود که می‌توانند چیلر را خنک کنند و انواع مختلفی نیز شامل: آب سرد، هوای سرد و همچنین حالت تبخیری دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد چیلر پیشنهاد می کنیم که مقاله طرز کار چیلر را مطالعه نمایید.

چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی

چیلر چیست و کاربرد آن چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی، در نوع مبردی که به کار می‌برند تفاوت دارند اما تفاوت آن ها محدود به نوع مبرد نمی‌شود و تفاوت های دیگری نیز دارند. انرژی که در چیلرهای ارکمی مورد استفادهقرار می گیرد انرژی الکتریکی است و در چیلرهای جذبی، از انرژی حرارتی برای سرد کردن استفاده می‌شود.

مینی چیلر

خود چیلرهای تراکمی و چیلر های جذبی، به انواع مختلف دیگری تقسیم می‌شوند. برای نمونه، چیلر تراکمی شامل
چیلرهای کمپرسور رفت و برگشتی، چیلر کمپرسور اسکرال و … و چیلرهای جذبی شامل چیلرهای تک اثره و دو اثره
می‌باشند.

کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط و کمپرسور

چیلر تراکمی خود از ۴ بخش مختلف تشکیل شده است. کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط و کمپرسور اجزای اصلی
تشکیل دهنده چیلر تراکمی هستند. مبردی که درباره آن صحبت کردیم، در اواپراتور نگهداری می‌شود و با گرفتن گرما
از هوا و یا آب، تبخیر می‌شود. در ادامه این گرما که در اثر نزدیک شدن به آب گرم به وجود آمده است باید از مبرد
گرفته شود.

معرفی انواع چیلرها و آشنایی با ساختار آنها

همان طور که پیش تر گفته شد، چیلر ها با انتقال حرارت از یک قسمت به قسمت دیگر کار می‌کنند و در مورد چیلرهای تراکمی نیز این موضوع صادق است. مبرد هایی که گرم شده اند باید گرمای خود را به محیط اطراف منتثل کنند. چیلرهای جذبی، امروزه کاربرد بیش تری نسبت به تراکمی ها دارند و علت آن مزایایی است که چیلر جذبی نسبت به تراکمی دارد.

چیلرهای تراکمی صرف کم تر انرژی

به طور مثال چیلرهای جذبی انرژی کم تری نسبت به چیلرهای تراکمی مصرف می‌کنند. در واقع چون چیلرهای جذبی از گرمای هدر رفته و منابع اصلی انرژی استفاده می‌کنند، مصرف برق بسیار کم تری دارند. با توجه به صرف کم تر انرژی الکتریکی و برق، هزینه استفاده از چیلرهای جذبی هم بسیار کم تر از چیلرهای تراکمی است و همین موضوع باعث می‌شود خرید چیلرهای جذبی با آن که قیمتی بالاتر از چیلرهای تراکمی دارند، بسیار به صرفه تر باشد.

کمپرسور در چیلرهای جذبی

استفاده از یک پمپ کوچک به جای کمپرسور در چیلرهای جذبی باعث می‌شود سر و صدای کم تری داشته باشند.
با شروع فصل پاییز و خنک تر شدن هوا تقاضا برای خرید و فروش انواع دستگاه های تهویه مطبوع گرمایشی نظیر چیلر ها افزایش پیدا کرده است. بسیاری از مردم به دلیل مزیت هایی که این دستگاه ها دارند به دنبال خرید آن بوده و یا به فکر تعمیر و سرویس دستگاه های قدیمی خود هستند.

چیلر چیست و چگونه کاری می کند؟

در پاسخ به سوال چیلر چیست و چگونه کار می کند باید اشاره کنیم که چیلر سیستمی است که با استفاده از سیکل
تبرید تراکمی یا سیکل تبرید جذبی گرما را از مایع می ‌گیرد. این مایع سرد شده می ‌تواند در تجهیزات تهویه مطبوع مانند هواساز و فن کوئل استفاده شود.

افزایش باز دهی

گرمای گرفته شده از آب می‌ تواند به محیط داده شده و یا برای افزایش باز دهی، در کاربرد های گرمایشی استفاده شود. گاز مبرد چیلرها در کندانسور با سه روش آب خنک، هوا خنک و تبخیری، خنک کاری می ‌شود. برای این که با چیلر و نحوه کارکرد آن آشنا شوید، به ادامه متن توجه داشته باشید.

سرمایش هوای ساختمان و یا مصارف صنعتی

همانطور که گفته شد در این مقاله قصد داریم به چاسخ این سوال بپردازیم که چیلر چیست و چگونه کار می کند؟
کار چیلر این است که آب را برای سرمایش هوای ساختمان و یا مصارف صنعتی ، سرد کند. آب سرد شده در چیلر
با پمپ و از طریق لوله کشی به واحد های توزیع کننده هوای سرد مانند فن کویل های تعبیه شده در داخل ساختمان
یا دستگاه هواساز ارسال می شود.

تعمیر و سرویس چیلر

لوله های منتقل کننده آب سرد به خوبی عایق کاری می شوند تا دمای آب سرد حفظ گردد. علاوه بر سرمایش ساختمان ها ، آب سرد می تواند در فرآیند های صنعتی نیز به عنوان آب خنک کننده یک دستگاه مورد استفاده قرار بگیرد. آب سرد چیلر در مداری بسته جریان دارد. منظور از مدار بسته این است که آب درون لوله ها و کویل ها جریان پیدا کرده و راهی برای تبخیر آن وجود ندارد.

دستگاه فن کویل یا دستگاه هواساز

وقتی در فصل تابستان آب سرد وارد لوله های مسی (کویل) دستگاه فن کویل یا دستگاه هواساز شود، دمای کویل را به شدت کاهش داده و وقتی هوای دمیده شده توسط فن با کویل سرد برخورد کند، خنک شده و در اتاق ها و سالن ها به گردش در می آید. همین اتفاق در فصل زمستان نیز رخ داده و این بار چیلر خاموش و پکیج یا بویلر موتور خانه روشن می شود تا آبگرم را به فن کویل ها ارسال و این بار عمل گرمایش هوا انجام شود.

انواع چیلرها

لازم است بدانید که چیلرها به طور کلی به دو نوع تقسیم بندی می شوند. چیلر در دو حوزه تهویه مطبوع و صنعتی کاربرد
دارد. البته اگر بخواهیم انواع چیلر را بررسی کنیم باید از این موارد یاد کنیم:
1.چیلر جذبی
2.چیلر تراکمی
3.چیلر سانتریفیوژ

تهویه مطبوع

در کاربرد تهویه مطبوع، آب سرد شده در چیلر برای سرد کردن و کاهش رطوبت هوا در واحد های اداری، صنعتی و
تجاری متوسط تا بزرگ استفاده می ‌شود. در کاربرد صنعتی، آب سرد شده برای خنک‌ کاری کنترل شده محصولات،
مکانیزم‌ ها و ماشین آلات کارخانه استفاده می‌شود. برای مثال، چیلر صنعتی در موارد زیر کاربرد دارد:
•صنایع پلاستیک
•قالب‌ سازی
•ریخته ‌گری
•صنایع شیمیایی
•صنایع غذایی
•صنایع دارویی
•و غیره .

چیلر تراکمی چیست و چگونه کار می کند؟

در قسمت های قبلی به صورت کلی به پاسخ سوال چیلر چیست و چگونه کار می کند پرداختیم. اما همانطور که می دانید چیلر ها در دو نوع جذبی و تراکمی موجود هستند. در اینجا لازم است تا کمی در خصوص چیلر های تراکمی با شما صحبت کنیم. چیلر تراکمی بر اساس تراکم گاز مبرد، عمل سرمایش را انجام می ‌دهد.
شیر انبساط و کاهش دما و فشار ابتدا فشار گاز توسط کمپرسور افزایش یافته و سپس وارد کندانسور شده و با از دست دادن حرارت، به مایع تبدیل می‌ شود و سپس از طریق شیر انبساط و کاهش دما و فشار، وارد اواپراتور شده و گرمای آب در مجاورت با اواپراتور را می‌ گیرد. در نتیجه آب سرد شده در چیلر تولید می‌ شود.

چیلر تراکمی قسمت های مختلف:

•کمپرسور
•کندانسور
•اواپراتور
•شیر انبساط
•لرزه گیر
•تابلو برق.
•انواع چیلر تراکمی
گفتیم که یکی از انواع چیلر ها چیلر تراکمی می باشد. اما جالب است که بدانید خود چیلر های تراکمی
 نیز انواع مختلفی دارند.

چیلر تراکمی آب خنک

در سیستم تراکمی آب خنک مبرد در کندانسور به وسیله ی آب در گردش مدار برج خنک کننده تغییر فاز می دهد و جهت ادامه ی چرخه آماده می شود. این سیستم ها از سالیان گذشته و به طور گسترده ای در ایران مورد استفاده قرار می گیرند. نوع محبوب و قدیمی آن مجهز به کمپرسور رفت و برگشتی بود و امروزه بیشتر از کمپرسور های اسکرو استفاده می شود.

فرآیند سختی گیری آب مدار

در انتخاب این دستگاه توجه داشته باشید که فرآیند سختی گیری آب مدار برج خنک کننده به خوبی صورت گیرد و دستگاهی انتخاب کنید که کندانسور آن پوسته و لوله ای باشد و دو مدار مستقل سرمایش داشته باشد. در این صورت جهت تعمیر و نگهداری دستگاه نیاز به از رده خارج کردن کل سیستم نیست و می توانید به راحتی تعمیرات را انجام دهید.

کمپرسور های اسکر

نکته ی مهم دیگر، در نظر گرفتن Shut off valve برای کمپرسور های اسکرو است چراکه در مواقع تعمیرات و نگهداری
نیازی به تخلیه کامل گاز مبرد نباشد و بتوانید شیر آنرا ببندید و عملیات را ادامه دهید که در نهایت هزینه ی کمتری
متحمل می شوید.

چیلر تراکمی هوا خنک

کنانسور این این دستگاه مجهز به فن های مکنده ی هواست که هوا را از روی بدنه ی فین دار کندانسور عبور می دهد و به کاهش دما و تغییر فاز مبرد منجر می شود. این دستگاهها در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتری نسبت به سایر دستگاهها دارد، براحتی در مصارف خانگی و مجتمع های مسکونی به کار گرفته می شود.

سیستم های تبخیری

در مناطقی که رطوبت محیط آنها در فصول گرم سال بالاست و نمی توان از سیستم های تبخیری بنا به بالا بودن رطوبت استفاده کرد، سیستم تراکمی هوا خنک راه حل بسیار مناسبی است. همانند مدل آب خنک از دو یا چند مدار مستقل سرمایش استفاده کنید. توجه داشته باشید که این سیستم ها را می توان در سطوح مختلف صدا سفارش داد. به هر میزان که صدای دستگاه کاهش یابد، طول آن افزایش می باید و ابعاد بزرگتری پیدا می کند و از طرفی نیز راندمان آن کاهش پیدا می کند.

چیلر جذبی چیست و چگونه کار می کند؟

مبنای کار چیلر جذبی و تراکمی یکسان می‌ باشد با این تفاوت که از روش دیگری برای افزایش فشار گاز خروجی از
اواپراتور با هدف انتقال به کندانسور استفاده می ‌شود. بخار آب پس از اواپراتور، توسط مایعی مانند لیتیوم بروماید
جذب می ‌شود. محلول مایع جذب کننده و آب به وسیله پمپ به مولد حرارتی انتقال می ‌یابد.

سیکل تراکمی

سپس این محلول گرم می ‌شود و در نتیجه، آب محلول، بخار شده و وارد کندانسور می ‌شود. بقیه سیکل همانند
سیکل تراکمی انجام می ‌گیرد. از گرمای اتلافی در سایر منابع می ‌توان به عنوان مولد حرارتی استفاده کرد که
باعث افزایش بازدهی می‌ شود. چیلر جذبی قسمت های مختلفی دارد که مهمترین آن ها عبارتند از:
•جذب کننده
•مولد بخار
•کندانسور
•اواپراتور
•شیر انبساط
•لرزه گیر
•تابلو برق.

چیلر های سانتریفیوژ

این چیلر ها دقیقا مانند چیلر های تراکمی و با همان سیکل آن ها کار می کنند. تنها تفاوت آنها با نوع تراکمی در این است که در این نوع به جای کمپرسور رفت و برگشتی از کمپرسور سانتریفیوژ که دارای عامکرد مشابه با پمپ سانتریفیوژ است استفاده می شود.

چیلر های سانتریفیوژ

این نوع چیلر ها با توجه به ساختاری که دارند قادر به عبور دبی مبرد بیشتر و تامین ظرفیت های تبرید بالاتری نسبت به چیلر های تراکمی هستند. از جمله مزایای چیلر های سانتریفیوژ می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•قابلیت اطمینان الایی دارند.
•نسبت به چیلر های جذبی بسیار کوچک تر هستند.
•هزینه تعمیرات آنها به نسبت پایین است.
•از طول عمر بالایی برخوردار هستند.
•استفاده و به کارگیری آن ها در قیاس با سیستم های جذبی بسیار آسان تر می باشد.
•در هنگام کار آلودگی صوتی کمی ایجاد می کند.

کاربرد های چیلر صنعت ساختمان

در قسمت های قبلی به بررسی سوال چیلر چیست و چگونه کار می کند؟ و همچنین انواع چیلر موجود پرداختیم. اما شاید برای شما سوال باشد که کاربردهای چیلر چیست؟ این دستگاه در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان در سرمایش مجتمع های اداری، تجاری، مسکونی، تفریحی و … در خطوط تولید صنایع مختلف از جمله داروسازی، صنایع غذایی و … و در تهویه مطبوع بیمارستانی کاربرد دارد.

تعمیر و سرویس چیلرها

اگر شما از انواع دستگاه های تهویه مطبوع همچون چیلر استفاده می کنید لازم است تا در موعد مناسب به سرویس و یا تعمیر آن بپردازید. اگر در کرج سکونت دارید ما به شما مجموعه کرج سرما را پیشنهاد می کنیم. در این مجموعه می توانید از متخصص ترین سرویس کاران کولر گازی و اسپلیت برای سرویس چیلر در کرج بهره مند شوید. ممکن است به دلایل مختلفی همچون استفاده در طولانی مدت چیلر شما نیاز به تعمیر و یا تعویض قطعات داشته باشد.

سرویس نگهداری و راه اندازی انواع چیلر

تعمیر کاران مجموعه کرج سرما شامل کادری با تجربه و تحصیل کرده می¬ باشد دارای تجربه ای فوق¬ العاده در سرویس نگهداری و راه ¬اندازی انواع چیلر های تراکمی و جذبی می¬ باشند. از مهترین شاخصه مجموعه کرج سرما دارا بودن تجربه بالا و بررسی علمی و ریشه ¬ای مشکلات در چیلر ها می ¬باشد.

انجام تعمیر چیلر

یکی از مهم ترین ویژگی¬ های یک تکنیسن ماهر داشتن ابزارآلات کامل و مناسب جهت انجام تعمیر چیلر است تکنیسن های مجموعه ما با توجه به تجربه بسیار زیاد تعمیرات چیلر دارای کامل ترین ابزارآلات جهت تعمیر انواع چیلر و قطعات جانبی آن می باشد.

چیلر چیست؟ گرمای خورشیدی

(چیلر) chiller آب سردی ایجاد می‌کنند که برای فراهم کردن تهویه مطبوع در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.همه
ساختمان‌ها گرمای ناخواسته زیادی ایجاد می‌کنند، چه گرمای خورشیدی از خورشید که بر روی آن می‌تابد و یا از
سرنشینان داخل و تجهیزاتی که استفاده می‌کنند، باشد.معمولاً در زیرزمین یا روی پشت‌بام واقع شده‌اند. سقف
بام بالا تمایل دارند تا خنک شوند جایی که chillers در آنجا آب سرد می‌شود.

برج‌های خنک‌کننده

با “سرد شدن“ ما به روشی اشاره می‌کنیم که برای دور انداختن گرمای ناخواسته در جو که در ساختمان جمع شده‌ بود،
استفاده می‌شود. خنک کردن آب سرد، از برج‌های خنک‌کننده استفاده خواهد کرد که در آن هوای خنک شده هوا، هوا
را بر روی کندانسور آن‌ها منفجر می‌کند.

چیلر صنعتی

چیلر های آب صنعتی در انواعی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در آن آب یا مایع یخ زده از طریق تجهیزات فرآیند توزیع می‌شود. چیلرهای آبی که معمولا برای محصولات و ماشین‌آلات متنوع استفاده می‌شود، در بسیاری از برنامه‌های کاربردی مختلفی از جمله: ریخته‌گری تزریقی، ابزار و برش، مواد شیمیایی، لیزر، ابزار ماشین، نیمه رسانای، و
بیشتر استفاده می‌شود.

چیلر صنعتی انتقال حرارت

وظیفه یک چیلر صنعتی انتقال حرارت از یک مکان (معمولاً تجهیزات فرآیند یا محصول) به مکان دیگری معمولا هوای خارج از ساختمان تولید است. استفاده از آب یا یک محلول آب / گلیکول برای انتقال گرما که ممکن است نیاز به فرآیند چیلر برای داشتن یک مخزن و سیستم پمپاژ داشته باشد بسیار رایج است. صرف‌نظر از صنعت و فرآیند شما، اطمینان حاصل کنید که خنک‌کننده کافی برای بهره‌وری و صرفه‌جویی در هزینه حیاتی است.

چیلر برج خنک کننده

فرآیند چیلر حاوی یک ترکیب شیمیایی است که در آن خنک کن نامیده می‌شود . انواع مختلفی از خنک کن ها و کاربردها بسته به درجه‌حرارت مورد نیاز وجود دارد، اما همه آن‌ها بر اصل اساسی فشرده‌سازی و تغییر فاز مبرد از یک مایع به یک گاز و برگشت به مایع عمل می‌کنند. این فرآیند گرمایش و خنک کردن مبرد و تغییر آن از یک گاز به مایع و دوباره چرخه تبرید نامیده می شود.

chiller گرما را از یک منبع حرارتی حذف می‌کند. محیطی که در آن دما باید به طور پیوسته حفظ شود، در غیر این صورت به عنوان فرآیند شناخته می‌شود. انتقال حرارت براساس این اصل است که گرما از منبع داغ‌تر به منبع سردتر حرکت می‌کند. برای انتقال حرارت ناخواسته بین حرارتی و متراکم، chillers از یک لوله مبرد refrigerantاستفاده می‌کند.

برج‌های خنک‌کننده

در این جریان آب یخ زده ایجاد می‌شود و این به اطراف ساختمان توسط پمپ ارسال می‌شود تا گرمای ناخواسته را
جمع‌آوری کرده و آن را به گرمایی که خنک می‌شود باز گرداند.این گرما را جمع‌آوری کرده و آن را به کندانسور منتقل می‌کند. کندانسور این گرمای ناخواسته را در حلقه دیگری قرار می‌دهد که به وسیله پمپ به برج‌های خنک‌کننده فرستاده می‌شود.

چیلر توربوکور (TURBOCOR) چیست؟

چیلر توربوکور Turbocor یکی از انواع چیلرهای تراکمی است. در واقع چیلر توربوکور چیلری است با نوع خاصی از کمپرسور سانتریفیوژ Turbocor که بدون نیاز به روغن کاری ظرفیت سرمایشی قابل توجهی را تولید می کند. استفاده از چیلر توربوکور به دلیل جدید بودن تکنولوژی و البته قیمت بالاتر آن ها، نسبت به چیلرهای معمولی با کمپرسورهای اسکرو کمتر است، اما به دلیل مزایای بسیاری که دارند، امید است در آینده بخش بزرگی از بازار را از آن خود کند.

چیلر توربوکور بدون روغن

کمپرسورهای TURBOCOR چگونه کار می کنند؟ در کمپرسورهای متداول نظیر کمپرسورهای اسکرو، اسکرال، رفت و
برگشتی و روتاری همواره یک موتور با استفاده از نیروی برق باعث به حرکت درآمدن قطعات شده و مبرد گازی شکل
را فشرده می سازد. برای به حرکت درآوردن قطعات نیاز به روغن کاری سیستم جهت خنک کاری، روانکاری و جلوگیری
از سایش قطعات در کنار هم نیاز است‌.

کمپرسورهای Turbocor

در کمپرسورهای Turbocor عملا بلبرینگ ها حذف شده و به جای آن یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌گردد. این میدان مغناطیسی باعث می‌شود که قطعه متحرک درون این میدان به حرکت درآید و بدون داشتن هیچگونه اصطکاکی شروع به چرخش کند. حذف قسمت هایی که در کمپرسورهای معمولی باعث روغن کاری می شوند خود باعث کوچکتر شدن کمپرسور می شود.

روش عملکرد کمپرسور بدون روغن

چیلرهای سانتریفیوژ Turbocor در دو نوع هواخنک و آب خنک تولید می شوند. تفاوت این چیلرها در نوع کندانسور آن ها می باشد، که از طریق هوا یا از طریق آب مبرد را خنک می‌کنند. البته همه ی تولیدکنندگان چیلر لزوما هر دو نوع را تولید نمی کنند. چیلرهای آب خنک دارای راندمان بالاتری نسبت به چیلرهای هواخنک هستند‌.

چیلرهای بدون روغن هواخنک و آب خنک

1.راندمان بسیار بالا و کاهش مصرف انرژی تا حدود ۵۰ درصد کمتر از کمپرسورهای معمولی:
به دلیل عدم اصطکاک و عدم وجود روغن در این کمپرسورهای turbocor و صرفا چرخش در یک فضای مغناطیسی،
کمپرسور کمتر گرم شده و کارایی بالاتری دارد. حتی در کمپرسورهایی که حدود ۴ درصد روغن در آن‌ها وجود دارد،
کارایی حدود ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.
2.استفاده از موتور دور متغیر و کنترل دقیق بار:
استفاده از موتورهای سرعت متغیر و همچنین کنترل دریچه ورودی اتوماتیک مبرد به داخل، کنترل ظرفیت در این
نوع کمپرسور بسیار دقیق انجام می‌گیرد.
3.اواپراتورهای راندمان بالا:
معمولا اواپراتور چیلر توربوکور از نوع غرقابی یا Flooded می باشد، که کارایی بالاتری دارند.
4.وزن کم:
عدم وجود قطعات روغن‌کاری و کاهش وزن و ابعاد کمپرسور و نهایتا کاهش وزن چیلر از ویژگی‌های این چیلرهاست.
5.آمپراژ راه اندازی کم:
وجود Soft Start در این کمپرسورها و نیاز به آمپر راه اندازی بسیار کم (حدود ۲ آمپر) در مقایسه با دیگر کمپرسورها
از دیگر ویژگی های این چیلرهاست.
6.سطح صدای کم:
به دلیل عدم اصطکاک، لرزش و صدای این کمپرسور بسیار کم بوده و سطح صدای چیلر بسیار پایین می‌باشد.
7.راندمان پارت لود بالا:
راندمان‌بالا در بارهای جزئی (بسیاری از مواقع چیلر در این حالت کار می‌کند) و افزایش ضریب راندمان فصلی SEER
8.تلفات انرژی کمتر:
فرکانس متغیر حدودا بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ هرتز باعث تغییر سرعت از حدود ۱۸۰۰۰ تا ۴۸۰۰۰ دور در دقیقه را فراهم
می کند در عین حال تلفات انرژی حدود ۵۰۰ برابر کمتر از حالتی است که از یاتاقان های معمولی استفاده شود.
9.طول عمر بالا:
طول عمر بسیار بالا و تعمیر و نگه داری کمتر در مقایسه با سایر کمپرسورها
10.تخصصی بودن:
چیلر توربوکور تخصصی تر بوده و نیاز به نیروی آموزش‌دیده دارد که در مقایسه دیگر چیلرها، سطح آشنایی با
این کمپرسورها کمتر است.
11.حفظ محیط زیست:
این کمپرسورها معمولا از مبردهای جدید استفاده می کنند و در کمک به حفظ محیط زیست پیشرو هستند.
12.قیمت بالا:
قیمت بالای این دستگاه‌ها از ویژگی‌های آن هاست و در زمان خرید می‌بایستی هزینه بیشتری پرداخت گردد.
13.ابعاد کوچک:
ظرفیت های تولیدی بالا در ابعاد کوچک از دیگر مزایای این چیلرهاست.

چیلرهای تراکمی با کمپرسور سانتریفیوژ Turbocor

چیلرهای تراکمی با کمپرسور سانتریفیوژ Turbocor نوعی از چیلرها هستند که امروزه به دلیل راندمان بسیار بالا مورد خریداران و تولیدکنندگان قرار گرفته اند. امروزه در ایران رزومه بسیار قوی از چیلر توربوکور در پروژه ها وجود ندارد اما می توان حدس زد در آینده ای نزدیک ورود این چیلرها به کشور آسان تر گردد.

چیلر توربوکور

در دنیای امروز به خصوص در اروپا و امریکا راندمان انرژی اولویت اول تولیدکنندگان می باشد که چیلر توربوکور با استفاده از تکنولوژی ایجاد میدان مغناطیسی و حذف اصطکاک قطعات متحرک به این امر دست پیدا کرده است.قیمت بالا، صدای کم، لرزش کم، جریان راه اندازی بسیار پایین و ابعاد کوچک را می توان از مهمترین ویژگی های این چیلر نام برد.